در جریان دیدار محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی، کاربردی کشور با علی رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی؛ تفاهم نامه همکاری بین استانداری و این دانشگاه به امضا رسید.

لی رضا رشیدیان در این دیدار تاکید کرد: شاه بیت سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری، افزایش و بهبود تولید و به تبع آن ارتقا اشتغال و رونق اقتصادی است که در این مدت تلاش های خوبی در سطح استان بدین منظور انجام شده است.
وی افزود: دو سال قبل با تشکیل شبکه جامع روسای دانشگاه های استان، موضوع اشتغال اعم از بررسی وضعیت موجود، شناسایی چالش ها و راهکارها به جهاد دانشگاهی محول شد و با توجه به مشکلات و مزیت های استان، برنامه ای با کمک دستگاه های اجرایی، در حوزه اشتغال تدوین و مسیر رسیدن به اهداف سند چشم انداز در حوزه اشتغال مشخص شد.
استاندار خراسان رضوی گفت: در این راستا سهم هر بخش از اشتغال استان به تناسب ظرفیت ها مشخص و چارچوب و فرآیند کار تا انتهای برنامه ششم توسعه هم تعیین شد.
رشیدیان ادامه داد: بر این مبنا در سال نخست، ایجاد 123 اشتغال در برنامه برای استان مشخص شد که با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته و ظرفیت های آن این رقم برای امسال 160 هزار اشتغال جدید هدف گذاری شد.
وی با بیان این که از سال 90 تا 93 در حوزه اشتغال با روند کاهشی مواجه بودیم؛ گفت: در سال 93 وضعیت تثبیت شد و در سال 94 حدود 36 هزار اشتغال و در 95 حدود 100 هزار شغل جدید ایجاد شد.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده، انتظار می رود تا انتهای سال به هدف 150 هزار اشتغال جدید که رکوردی خوب برای استان است؛ دست یابیم .
رشیدیان در ادامه با اشاره به نقش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در حوزه ایجاد فرصت های شغلی، خاطر نشان کرد: دانشگاه جامع علمی - کاربردی، مبنای عمل خود را کار آفرینی و تبدیل شدن به منشا ایجاد و تولید ثروت  قرار داده است .
وی اظهار کرد: در واقع امروز شعار تبدیل دانشگاه ها از نسل یک و دو به مجموعه هایی کارآفرین، باید اجرایی شود و خود دانشگاه ها برای این تحول باید آغازگر باشند و علل شرایط موجود و کاربردی نبودن آموزش های خود را بررسی و چاره اندیشی کنند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در این رابطه اقداماتی آغاز شده اما دانشگاه جامع علمی – کاربردی، دانشجویان را از همان بدو ورود در محیطی عملی و کاری، آموزش می دهد و نتیجه آن هم ارزشمند است و می تواند الگویی برای سایر مراکز آموزش عالی باشد.
رشیدیان با اشاره به مجوزهای این دانشگاه برای راه اندازی مراکز رشد و  ارائه تسهیلات به دانشجویان و دانش آموختگان؛ آن را اقدامی برای ضمانت اشتغال و رشد ایده ها و تفکرهای خلاق دانست و گفت: با توجه به طراحی و برنامه ریزی برای ایجاد پارک فناوری سجاد دو در مشهد می توان بخشی از ظرفیت مراکز رشدی که مجوز و تسهیلات از دانشگاه دریافت می کنند در این مراکز، به بالندگی دست یابند.
وی گفت: ما هم از این امر استقبال می کنیم و امید است اواسط سال آینده این مراکز رشد دانشگاه علمی – کاربردی  به تعداد تمامی شهرستان ها و نیز شهرهای استان شکل گرفته و تقویت شوند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: برای موفقیت این مجموعه ها  پیش از همه، وجود مراکز مشاوره کارآفرینی از الزامات است  و فرمانداران هم باید در راستای شکل گیری این مراکز رشد همکاری لازم را با دانشگاه علمی – کاربردی داشته باشند.
رشیدیان تصریح کرد: فضای این مراکز باید برای ورود سایر دانش آموختگان و استفاده از این تسهیلات فراهم باشد که این خود به توسعه مراکز رشد کمک قابل توجهی می کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی کشور هم در این جلسه گفت: امروز 75 درصد دانش آموختگان این دانشگاه شاغل هستند در حالی در سایر مراکز آموزش عالی این رقم بسیار پایین است .
محمد حسین امید با تاکید بر اینکه آموزش های این دانشگاه کاربردی است، افزود: هم اکنون هم تلاش بر آن است تا آموزش های این مراکز در هر منطقه به تناسب نیاز استان طراحی و اجرا شود.
 وی آمادکی این دانشگاه را برای جهت دهی مراکز، دوره ها و رشته های آموزشی بر مبنای ملاحظات استان ها اعلام و عنوان کرد: در گذشته دانشگاه های ما بیشتر بر اساس تقاضای بازار رشد می یافتند که منطقی نبود و عموما این تقاضاها کاذب بود اما امروز مبنای عمل ما و نیز هر توسعه ای بر اساس نیاز استان ها است.
وی افزود: از جمله ویژگی های دیگر این دانشگاه در کنار جهت دهی آموزش های به تناسب نیازهای هر منطقه، انعطاف پذیری و پویایی است که تنها دانشگاه کشور هستیم که دارای شورای برنامه ریزی مستقل بوده و می توانیم حتی برای شغل های جدید ظرف کمتر از یک سال و حتی در یک نیم سال ضمن طراحی، آموزش ها را اجرایی کنیم .
 وی اظهار کرد: حتی در کنار طراحی دوره های پودمانی اختصاصی  برای دستگاه ها ، می توان با تجمیع این دوره ها نسبت به ارائه مدرک تحصیلی به افراد اقدام نمود.
 وی با بیان اینکه آمادگی ارائه دوره های پودمانی در پادگان ها برای سربازان وجود دارد، افزود: سربازان ضمن استفاده از این دوره و دریافت آموزش های این دوره ها، بعد از اتمام سربازی می توانند با تکمیل دوره های مربوطه در قالب طرح های تجمیعی این دوره ها به تناسب مدرک کاردانی یا کارشناسی دریافت کنند.
امید افزود: این دوره ها در اشکال مختلف بین سطوح ، ضمن خدمت ، آموزش های جدید ، تکمیلی و تک درس و تک پودمانی و غیره قابل تعریف و طراحی است .
وی تصریح کرد: همچنین ما در توسعه آموزش ها به تناسب توسعه استان بر اساس برنامه ها و ارزیابی های شورای اشتغال استان در هر حوزه ای اعم از خدمات ، گردشگری ، صنعتی ، کشاورزی ، هنر و غیره مشکلی نداریم .
 وی با بیان اینکه مشکلی هم از نظر تامین اعتبارات وجود ندارد ، ادامه داد : فقط نیاز است دستگاه های اجرایی همکاری و حمایت لازم را در ایجاد زمینه همکاری فراهم کنند و سایر امور از طراحی ، توسعه و ارائه آموزش ها بر مبنای نیاز استان را انجام می دهیم
 وی ادامه داد : در این میان به صورت خاص برای دانش آموختگانی که خود کارآفرین هستند هم برنامه ریزی شده و تسهیلات ویژه ای هم برای ایجاد اشتغال از سوی آنان تدارک شده است.
گفنی است؛ این تفاهمنامه در راستای فراهم نمودن زمینه مشارکت های علمی و پژوهشی و شناسایی نیازهای آموزشی، مهارتی استان و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و گسترش و ارتقا سطح کمی و کیفی اجرای آموزش های مهارتی با مشارکت و استفاده از ظرفیت و امکانات طرفین در قالب دوره های کوتاه مدت و مقطع دار به امضا رسید.